top of page

Wat is Gnosis? 

 

Gnosis is het Griekse woord voor 'kennis'.

Welke kennis?

De Kennis of wetenschap van dingen die verborgen zijn.

Wat bedoelde Yehoshua met gnosis?

 

Laten wij bij het begin beginnen nl. met de Bijbelteksten.

Ik zal om het voor mijzelf simpel te maken, u al mijn ontdekkingen en mijn verwondering, mijn verwarring, alsook mijn diepste emoties openbaren die ik gedurende deze lange en intense studie heb ervaren. Het zal u duidelijk worden dat ik als katholiek opgevoede christen, plots een keerpunt in mijn leven vaststelde die onomkeerbaar zou worden. Niets van hetgeen mij daarvoor werd aangeleerd via het katholicisme strookte nog met hetgeen ik daarna ontdekte door al het verborgene op te zoeken, te onderzoeken en teneinde te geloven. Ik ontdekte dat niet enkel de bijbelse evangeliën de enige zijn, noch de enige zijn die het enige Woord omvatten, maar dat er nog zeker 50 andere bestonden waarvan nooit iemand van gesproken had, laat staan deze teksten met hun zo belangrijke en onthullende mysteries verkondigd hebben. Op dat ogenblik voelde ik mij verloochend, bedrogen en belogen door de katholieke kerk die alsmaar iedereen ervan overtuigd na de dood de hemel in te gaan, en dat zonder enige voorwaarde. Want zei de paus ooit eens: 'iedereen, zelfs zondaars gaan naar de hemel?' Ja, dat zei hij, niet wetende wat de verborgen wijsheden prijsgeven inzake dit thema. Maar Yehoshua zei ook eens in het Nieuw Testament: 'niet iedereen die zichzelf een christen noemt, zal behouden worden.'

Waar haalt de paus dan het lef vandaan zulke uitspraken te doen?  Welke reden had dan de kruisiging als toch iedereen, goed of slecht behouden wordt?

Er moet dus meer zijn.

De bijbelse evangeliën aangaande dit thema, stilden mijn honger niet, want na enkel de bijbelse studie besefte ik dat ik niet duidelijk wijzer geworden was inzake eeuwig behoud. Dus ging ik op zoek naar meer, en ik vond!

Ik vond na veel zoekwerk, net zoals Yehoshua ons de goede raad geeft in het Evangelie van Thomas vers 2: 'Laat diegene die zoekt verder zoeken totdat hij vind, en als hij vind, zal hij in verwarring raken, en als hij in verwarring geraakt is, zal hij zich verwonderen en dan zal hij heersen over het Al.'

 

Iedereen, Bijbelstudent of niet, gaat ervan uit dat de evangeliën opgenomen in het Nieuw Testament, de enige verlossende woorden van de Heer zijn inzake behoud en eeuwig leven. Een doordenkende Bijbelstudent zou nooit genoegen nemen met enkel de stof die het Nieuw Testament verkondigd aangezien er bijna vier dezelfde openbaringen of evangeliën hierin werden opgenomen, uitgezonderd het evangelie van Johannes die op verschillende punten meer afwijkt dan de andere drie en wij ervan uitgaan dat Johannes meer wist dan alle andere apostelen en hun leerlingen. Daarbij zijn Lucas en Marcus geen eerste apostelen, maar leerlingen van apostelen of anderen die zich tot die eerste Christus gemeenschap hadden aangesloten en goed of minder goed op de hoogte waren van Yehoshua's openbaringen als zowel Zijn biografie.

 

De schriften die ik na een grondige Bijbelstudie onder de loep nam waren de Nag Hammadi rollen, Qum'ran rollen en het wonderlijke evangelie van de Pistis Sophia.

Wanneer je deze schriften, de beroemde 'verloren of verborgen evangeliën', bestudeert en begrijpt na voorafgaande studie van de volledige Bijbel, zal je verbaasd zijn van hetgeen je dan te weten komt en ook hoe alles in elkaar zit, want door de Bijbel te lezen en te bestuderen weet je immers nog niet hoe alles in elkaar zit. Dit is wat men dan ook met Mysteriën bedoelt! Yehoshua openbaarde de apostelen de mysteriën van het Al. Hij maakte hen duidelijk wie de Hoogste God is, wie na Hem kwam, wie de sterfelijke mens schiep en hoe de duisternis zich manifesteerde waaruit het kwaad ontsproot, welke de verschillende plaatsen zijn waar lichtzielen naartoe gaan en waar zondaars naartoe gaan, wat er met zielen gebeurt als zij een 'tekort' hebben, enz…

 

Ik raad iedereen aan deze schriften tenminste te lezen en ze vooral te begrijpen, om alzo een ander licht of je geloof te werpen waardoor je het werkelijk ware Woord ter kennis neemt door deze ware evangeliën grondig te onderzoeken en tegelijk de nodige mysteriën ter kennis neemt. Dit betekent vooral niet dat Bijbel schriften minderwaardig zijn, alvast niet. Zij dienen als basis; want enkel door grondige kennis van de bijbelonthullingen, profetieën en Yehoshua's uitspraken, kan men al de verborgen of niet in de bijbel opgenomen evangeliën begrijpen, eerder niet. Ook is de bijbel essentieel en onontbeerlijk omwille van de wonderlijke geschiedenis van Israël in het Oud Testament, en vooral de daarin geopenbaarde profetieën die wij grondig en correct zullen moeten kunnen interpreteren ten einde deze te kennen in afwachting van hetgeen deze voorspellen en ons nog te wachten staat.

 

bottom of page